Temahefter
De tre adopsjonsforeningene Verdens Barn, InorAdopt og Adopsjonsforum har sammen utgitt flere hefter som er sentrale for en adoptivfamilie. Heftene ble utarbeidet for noen år siden, men problemstillingene er fortsatt aktuelle.
Del på:
Jeg er meg
"Jeg er den jeg har blitt, ikke den jeg var eller den jeg kunne ha vært!"
Heftet "Jeg er meg" er ment å være en introduksjon til temaet "Ung og adoptert". Det tar hovedsaklig for seg tanker omkring egen identitet.
Vi håper heftet kan spres aktivt til unge adopterte som er opptatt av dette temaet.
Det er de tre adopsjonsforeningene i Norge som har gitt ut dette heftet i fellesskap. Hovedforfatter av heftet er Christina Violeta Thrane Storsve, som selv er adoptert fra Guatemala. Hun har tidligere sittet mange år i Adopsjonsforums landsstyre, har holdt adopsjonsforberedende kurs i Bufdir og har utviklet foreningens spanskkurs for adoptivsøkere.
Heftet kan bestilles gratis for medlemmer av alle de tre adopsjonsforeningene.
Ønsker dere heftet tilsendt, send en e–post til info@adopsjonsforum.no.
Heftet kan også lastes ned som PDF-fil ved å trykke på lenken i overskriften.
Adopterte barns bakgrunn
Heftet handler om hva som ligger til grunn for en adopsjon, og hva man skal forvente å få vite om det barnet som skal bli adoptert. Den juridiske prosess blir vektlagt, fordi barnets grunnleggende rettigheter er avgjørende i en adopsjon. Heftet tar også opp tilknytningsprosessen til ny familie og hvilke reaksjoner man kan forvente av barnet.
Heftet er skrevet for adoptivforeldre, helsepersonell, barnehage- og skolepersonell, og andre som gjennom sin kontakt med adopterte har behov for å vite noe mer om deres bakgrunn.
Ønsker dere heftet tilsendt, send en e–post til info@adopsjonsforum.no.
Heftet kan også lastes ned som PDF-fil ved å trykke på lenken i overskriften.
Adopterte barn og helse
Formålet med dette temaheftet er å bidra til en bedre forståelse av hva bakgrunnsopplysningene om barnets helse kan fortelle oss.
Vårt første "møte" med barnet er gjennom opplysningene vi mottar om barnets livshistorie, helse og bildene som følger tildelingen. Formålet med dette temaheftet er å bidra til en bedre forståelse av hva bakgrunnsopplysningene om barnets helse kan fortelle oss. På denne måten kan man som vordende far eller mor være best mulig forberedt og gi barnet en best mulig start på dets nye liv.
Temaheftet "Adopterte barn og helse" er utarbeidet i samarbeid med lege Frøydis Stornes ved Ullevål Universitetssykehus.
Ønsker dere heftet tilsendt, send en e–post til info@adopsjonsforum.no.
Heftet kan også lastes ned som PDF-fil ved å trykke på lenken i overskriften.
Å få en 6 åring
Det finnes mange større barn som har behov for en familie i våre samarbeidsland. Stadig flere velger også å adoptere barn fra tre år og opp til tolvårsalderen.
Dette heftet er ment som en inspirasjon og støtte til alle som kan tenke seg å adoptere et større barn. I heftet får du mer kunnskap om hvordan man forbereder seg på å bli foreldre til et større barn, hvordan man blir en familie, barnets utvikling, språk, barnehage– og skolestart.
Heftet er oversatt fra svensk og er opprinnelig skrevet av sosionomen Lotta Bjurel, som arbeider som rådgiver for svenske Adoptionscentrum.
Ønsker dere heftet tilsendt, send en e–post til info@adopsjonsforum.no.
Heftet kan også lastes ned som PDF-fil ved å trykke på lenken i overskriften.
Barn som trenger spesielle foreldre
Dette heftet gir et nærmere innblikk i hva som ligger i begrepet "barn med spesielle omsorgsbehov".
Heftet går blant annet inn på hva behovene dreier seg om, og hvordan de kan møtes av barnets adoptivforeldre.
Ved å lese heftet, blir potensielle foreldre også gitt muligheten til å reflektere rundt det å adoptere et barn med spesielle omsorgsbehov, med de velsignelser og utfordringer det innebærer.
Ønsker dere heftet tilsendt, send en e–post til info@adopsjonsforum.no.
Heftet kan også lastes ned som PDF-fil ved å trykke på lenken i overskriften.
Adopterte barn i barnehagen
I heftet omtales temaer som innkjøring i barnehagen, identitet, språk, lek, motorikk, tilknytning og gode råd for godt samarbeid mellom foreldre og barnehage. Noe av det som sies kan kanskje synes selvfølgelig, men erfaringer viser at det som kan oppleves selvfølgelig for barnehagebarn, kan være ekstra viktig å fokusere på i forhold til adopterte barn.
Det vil alltid være en fare for å stigmatisere adoptivbarn når man fokuserer særskilt på dem, men uten kunnskap og informasjon kan de reelle utfordringene lett avvises eller overses. Med dette som utgangpunkt har de tre adoptivforeningene i Norge utarbeidet et 24-siders temahefte om utenlandsk adopterte barn i barnehagen.
Primært vil heftet distribueres til adopsjonsfamilier etter at barnet har kommet til Norge. Innholdet er særlig tiltenkt barehagepersonell, men kan også komme til nytte for adoptivfamilier. I tillegg vil barnehage-kontorene i landets kommuner få heftet tilsendt.
Ønsker dere heftet tilsendt, send en e–post til info@adopsjonsforum.no.
Heftet kan også lastes ned som PDF-fil ved å trykke på lenken i overskriften.
Adopterte barn i skolen
Dette heftet handler om utfordringer barn, foreldre og pedagoger kan møte i skolen
Vi håper heftet først og fremst kan komme til nytte der barnet strever med skole og læring. Med sitt særlige fokus på barn adoptert fra utlandet, belyser heftet spesielle områder man nå vet det kan være viktig å ha kunnskap om i forhold til barnas opplæring og utvikling.
Forskning har vist at de fleste barna klarer seg godt på skolen. Samtidig vet vi også at det er en del som møter ekstra utfordringer. Kunnskap om disse utfordringene og forslag til hvordan skolen kan møte dem, kan være av betydning for en vellykket tilrettelegging av barnets læresituasjon. Det vil alltid være en fare for å stigmatisere adopterte barn når man fokuserer særskilt på dem, men uten kunnskap og informasjon kan de reelle utfordringene lett avvises eller overses.
Ut fra de henvendelser adopsjonsforeningene får, ser vi at skolen og dens fagpersonale ofte trenger mer kunnskap og informasjon enn det som foreligger på dette område i dag. På samme måte kan foreldre ha behov for kjennskap til skolens målsetting og praksis. Heftet retter seg både til barnas foreldre og skolens fagpersonale med tanke på å skape et best mulig grunnlag for et godt samarbeid mellom skole og hjem.
"Adopterte barn i skolen” er av Professor Monica Dalen, Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. Monica Dalen har lang erfaring fra forskning med adopsjon som tema.
Ønsker dere heftet tilsendt, send en e–post til info@adopsjonsforum.no.
Heftet kan også lastes ned som PDF-fil ved å trykke på lenken i overskriften.
Adopterte barn og språk
Heftet er utarbeidet av Førsteamanuensis Anne–Lise Rygvold, Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo og gir en kort innføring i generell språkutvikling. Deretter ser en på hva som kan være spesielt for barn som får et nytt morsmål, slik barn som blir adoptert til Norge får. De fleste adopterte barn utvikler sitt nye morsmål uten særlig problemer, men noen barn møter utfordringer. Foreldre, pedagoger og andre som har kontakt med barnet kan være oppmerksomme på og hjelpe barnet med.
Det vil alltid være en fare for å stigmatisere adopterte barn når man fokuserer særskilt på dem, men uten kunnskap og informasjon kan reelle utfordringer lett avvises eller oversees.
Ønsker dere heftet tilsendt, send en e–post til info@adopsjonsforum.no.
Heftet kan også lastes ned som PDF-fil ved å trykke på lenken i overskriften.
Barn og tilknytning
Adopterte barn og tilknytning omhandler hvordan barn og foreldre knyttes til hverandre og utvikler gode relasjoner.
Tilknytning kan skje på forskjellige måter, og ofte tar den lenger tid enn man skulle tro.
Heftet er skrevet for de som ønsker kunnskap om hvorfor og hvordan barn og foreldre knyttes til hverandre og utvikler gode relasjoner. Det er ment som et brukshefte for adoptivsøkere, adoptivforeldre og tjenesteapparat som kommer i kontakt med adoptivfamilier.
Ønsker dere heftet tilsendt, send en e–post til info@adopsjonsforum.no.
Heftet kan også lastes ned som PDF-fil ved å trykke på lenken i overskriften.